روانشناسی اجتماعی
زهرا صیاد امین
چکیده
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت ...
بیشتر
هدف: شبکه های اجتماعی در سال های اخیر به طور گسترده ای در بین جوانان محبوب شده اند. این پژوهش با هدف تحلیل محتوای نگرش جوانان به اثرات مثبت و منفی اینستاگرام انجام شد.
روش: رویکرد پژوهش حاضر کیفی و به روش تحلیل محتوای کیفی است. از میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به روش هدفمند و تا اشباع نظری داده ها 16 نفر انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. کدگذاری مصاحبهها در سه مرحله و به صورت دستی انجام شد.
یافتهها: کدگذاری مصاحبه ها نشان دهنده 5 مولفه افزایش آگاهی (با زیرمولفه های تقویت آگاهی در حوزه های مختلف، یادگیری فنون و مهارتها، افزایش سواد رسانه ای)، تقویت روابط (با زیرمولفه های آگاهی از شرایط دوستان و بستگان، برگزاری جشنها و مناسبتها و تقویت پیوند گروهی)، اعتیاد به اینستاگرام (با زیرمولفه های افراط در استفاده از اینستاگرام، عدم رسیدگی به سایر کارها و وظایف و حالات روحی ناخوشایند در صورت عدم استفاده از اینستاگرام)، مشکلات جسمانی و روانی (با زیرمولفه های اثرات منفی بر خواب، اثرات منفی بر توجه و تمرکز، تجربه هیجانات منفی و ناخوشایند و دردهای بدنی) و گسست در پیوندهای اجتماعی (با زیرمولفه های افزایش چشم و هم چشمی، نابرابری و بی عدالتی، بی اعتمادی به دیگران و رسوایی اجتماعی) بود.
نتیجهگیری: با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت که گسترش شبکه های اجتماعی و به خصوص اینستاگرام در سالهای اخیر با پیامدهای مثبت و منفی فردی و اجتماعی همراه بوده است که توجه به آنها توسط نهادهای مربوطه لازم و حیاتی است.